TZ: Asociace provozovatelů dětských skupin reaguje na mediální prohlášení MV-GŘ HZS ČR

V průběhu léta se média začala blíže zabývat problémy dětských skupin spojenými s nutnou adaptací na nová pravidla vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách ochrany staveb, která vstoupí v platnost 1.1.2025. V reakci na tyto články MV-GŘ HZS ČR publikovalo článek na serveru Požáry.cz, v němž reaguje na „časté mýty a kontroverze“ ohledně tohoto tématu. Asociace provozovatelů dětských skupin by touto cestou ráda reagovala na některá prohlášení MV-GŘ HZS ČR.

Asociace vítá snahu hasičského sboru o zajištění bezpečnosti dětí v dětských skupinách. Provozovatelé dětských skupin si plně uvědomují možná rizika spojená zejména s péčí o nejmenší děti a maximálně se snaží své provozy přizpůsobit novým požadavkům.

Není však pravda, že by provozovatelé věděli o míře chystaných změn již od roku 2018, jak tvrdí MV-GŘ HZS ČR. S požadavky revidované vyhlášky byli provozovatelé seznámeni teprve v roce 2022 a vůbec nebyli zapojeni do meziresortních jednání v rámci přípravy novely vyhlášky, aby mohli reflektovat návrhy hasičského sboru z hlediska situace v terénu.

Stejně tak zásadně nesouhlasíme s tvrzením, že z důvodu nesplnění nových podmínek vyhlášky bude muset přistoupit k ukončení svého provozu jen 3 % stávajících dětských skupin a pro přibližně 70 % dětských skupin nepředstavují podmínky vyhlášky zásadní problém. Z nejnovějších dat APDS vyplývá, že více než polovina provozovatelů zatím nedoložila do evidence dětských skupin požárně-bezpečnostní řešení dle pravidel revidovaného znění požární vyhlášky. To znamená, že ještě nestihli přizpůsobit své provozy novým požadavkům vyhlášky. Z těchto provozovatelů jen necelá čtvrtina stíhá nové PBŘ doložit do konce tohoto roku a více než polovina potřebuje na provedení potřebných stavebních úprav delší čas, někdy i více než rok. Celkem 14,6 % respondentů uvedlo, že nové PBŘ nejsou schopní dodat. Pokud bychom toto procento přepočítali na celkový počet dětských skupin v zemi, znamená to, že až 260 dětských skupin bude muset ukončit svůj provoz nebo snížit svoji kapacitu na max. 12 dětí.

Jako nejčastější problém uvádějí nemožnost vybudovat druhý únikový východ. To je případ paní Röhlichové, ředitelky Centra služeb rodinám s dětmi KULÍŠEK, která provozuje dvě dětské skupiny v Praze: „Naše druhá dětská skupina má kapacitu 16 dětí a byla kolaudována se souhlasným stanoviskem hasičů v říjnu 2022 s jedním únikovým východem. Na její zřízení a vybavení jsme vynaložili nemalé peníze. Nyní vyhláška stanoví, že od 13 dětí jsou potřeba dva únikové východy, což v našem případě není technicky proveditelné.“

Druhým nejčastějším důvodem, proč se provozovatelé nedokážou přizpůsobit novým požadavkům na požární bezpečnost, je nedostatek financí na potřebné stavební úpravy (kromě druhého únikového východu, často formou externího únikového schodiště, musí měnit podlahové krytiny nebo instalovat protipožární dveře). Mnoho provozovatelů také nestíhá dodat nové PBŘ do 1.1.2025 z důvodu zdlouhavých jednání se stavebním úřadem.

V zájmu zachování maxima stávajících kapacit dětských skupin by tedy APDS uvítala posunutí termínu účinnosti nových pravidel vyhlášky pro všechny dětské skupiny bez rozdílu alespoň o jeden rok, ideálně i více. Provozovatelům by také velmi pomohlo prodloužení výzvy NPO určené na adaptaci stávajících dětských skupin na revidované znění požární vyhlášky a zejména úprava jejích podmínek tak, aby byla dostupnější a její příprava administrativně jednodušší, a tím i časově a finančně méně nákladná. Aby totiž provozovatelé dosáhli na finance v rámci Národního plánu obnovy, které MPSV připravilo pro adaptaci na novou požární vyhlášku, musejí zpracovat komplexní dotační projekt včetně studie proveditelnosti (cca 40 stran a 3 přílohy). Součástí studie proveditelnosti je mimo jiné posouzení souladu projektu se zásadou DNSH, samotná pravidla pro žadatele mají 54 stran. Není reálné, aby provozovatelé, jejichž hlavní náplní práce je péče o děti, takový dokument zpracovali sami. Výzva přitom výrazně omezuje uznatelné náklady na zpracování žádosti třetí stranou.

Podmínky výzvy také nezohledňují fakt, že v případě větších stavebních úprav (jako např. budování druhého únikového východu) provozovatelé musí své provozy krátkodobě uzavřít, a nenabízí možnost pokrýt z dotace provozní náklady, které však i přes uzavření dětské skupiny provozovatelům nadále vyvstávají. Přestože Asociace provozovatelů dětských skupin již v minulosti upozorňovala MPSV na tato úskalí výzvy Národního plánu obnovy, nedošlo k její revizi ve smyslu našich připomínek a pro mnoho zájemců o čerpání dotace tak výzva v současném nastavení není zajímavá a provozovatelé radši volí cestu snížení kapacity dětské skupiny nebo stěhování do jiných prostor, které podmínky nové vyhlášky splňují.

 

Zpracovaly:

Mgr. Kateřina Jarolímková

Ing. Štěpánka Mašlárová