Ve středu 25.9.2024 pokračovalo jednání dvou výborů Poslanecké sněmovny, které byly pověřeny projednáním návrhu novely zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování péče o dítě v dětské skupině.
Výbor pro sociální politiku, který je garančním výborem pro tento návrh zákona, se v diskuzi opět zaměřil zejména na téma sousedských dětských skupin. Velkým tématem se však stal i návrh na úpravu zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, kterým se ruší limit 92 hodin pro docházku dítěte mladšího dvou let do jeslí, mateřské školy nebo jiného obdobného zařízení. Zástupci MPSV argumentovali tím, že tento limit vytváří zbytečné překážky pro rodiče, kteří se potřebují z finančních důvodů vrátit do zaměstnání. Vícero členů výboru oponovalo tím, že zrušením limitu 92 hodin ztratí čerpání rodičovského příspěvku opodstatnění. Výbor tedy načetl a schválil pozměňovací návrh, kterým se navrhuje hodinový limit zachovat, avšak s vyšší hodinovou dotací 120 hodin, která by měla plně pokrýt potřebu rodičů pracujících na poloviční úvazek. Výbor pro sociální politiku následně vydal doporučující usnesení k novele zákona ve znění tohoto pozměňovacího návrhu.
Následovalo jednání Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Zde se diskuze soustředila opět zejména na povinnost obcí zajistit místo pro děti starší 3 let v MŠ nebo alternativně v DS. Návrh narážel zejména na obavu poslanců související s dublováním státních výdajů na předškolní péči v době, kdy i systém předškolního vzdělávání v mateřských školách bojuje s nedostatkem financí. Zástupci MPSV zdůraznili, že smyslem návrhu není odklánět děti, resp. finanční zdroje z MŠ do DS. Dětskou skupinu vnímají jako doplňkový nástroj, který je však primárně určen pro děti mladší 3 let. Cílem návrhu má být umožnit systému efektivně reagovat na zvýšenou poptávku po kapacitách předškolních zařízení v místech, kde není primární kapacita MŠ dostatečná, a zajistit tak rodičům hladký návrat do zaměstnání. Potřebná kapacita bude průběžně monitorována i prostřednictvím systému Jenda, kde bude rodič uvádět předběžné datum nástupu dítěte do předškolního zařízení. Povinnost obcí se také bude vztahovat pouze na děti, jejichž rodiče v dostatečném předstihu projeví zájem o umístění dítěte do MŠ, resp. DS. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu v závěru nevydal k návrhu novely žádné stanovisko ani doporučení směrem k Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.
Na obou výborech vystoupila zástupkyně spolku Rozalio, z.s., která tlumočila návrh spolku na zrušení povinnosti očkování pro děti docházející do sousedských dětských skupin, a to z důvodu značné administrativní náročnosti, kterou sledování dodržování této podmínky vytváří pro pečující osoby v rámci SDS.
Vrchní ředitelka Sekce rodinné politiky a sociálních služeb Zdislava Odstrčilová také v rámci jednání Výboru pro sociální politiku představila pozměňovací návrh MPSV, kterým se bude měnit systém evidence a financování dětských skupin. Navrhuje se, aby veškerá agenda evidence a státního financování přešla pod úřady práce, MPSV zůstane pouze garančním orgánem zajišťujícím legislativní a metodickou podporu. Veškerá agenda evidence a financování bude zcela digitalizována a převedena do společného informačního systému, jehož prostřednictvím se budou DS registrovat a vykazovat svoji obsazenost pro účely státního financování. Systém vyplácení státního příspěvku na provoz a stravu se změní ze zálohového trimestriálního na měsíční ex-post, tj. dětským skupinám budou každý měsíc vypláceny náklady, které jim náležejí dle obsazenosti vykázané v předchozím kalendářním měsíci. MPSV si od této změny slibuje zefektivnění správy systému dětských skupin a zjednodušení administrace státního příspěvku.