Děti v Buši mají tu nejlepší učitelku: přírodu

Dětská skupina Děti v Buši vznikla v roce 2020 v Týně nad Vltavou, v lokalitě, jíž místní říkali „čihovická buš“. Jednalo se o zarostlý a nevyužívaný prostor naproti týnskému gymnáziu, který komunita zdejších rodičů proměnila v atraktivní zázemí lesní školky. Děti zde přirozeně objevují svět. Hrají si s pískem, vaří z bláta, staví ze dřeva i z kamenů… Na toto speciální a trochu netradiční místo nás vzaly jejich průvodkyně Lucie Vlasáková s Darinou Netíkovou.

Proč právě „lesní“ koncept?
V Týně se vytvořila skupina rodičů, kteří pro své děti chtěli jiný způsob předškolního vzdělávání. Jejich cílem bylo vytvořit prostředí, v němž by děti mohly trávit dostatek času v přírodě a poznávat svět svým tempem, ideálně v menší skupině.

Představte nám, prosím, Děti v Buši.
První dětskou skupinu Děti v Buši jsme založili v roce 2020 a o čtyři roky později jsme ji rozšířili o druhou dětskou skupinu, Děti v Buši II. Zřizovatelem jsou Domovy Klas. Už rok před založením jsme v komunitní skupině rodičů pracovali na úpravách pozemku a vytváření vhodného zázemí. Naše skupiny dnes navštěvuje 24 dětí a máme 5 průvodců s různě vysokými úvazky (dohromady to dělá 4,3 úvazku) a jednoho koordinátora (0,3 úvazku). Na pozemku Buše stojí komfortně vybavená jurta, kterou využíváme nejen pro dětské skupiny, pořádáme v ní také semináře a jiné akce pro veřejnost.

Jaké hodnoty a principy jsou pro vás klíčové?
Řídíme se mottem: „Nejlepší tělocvičnou a učebnou je příroda.“ Přírodu vnímáme jako nejlepší učitelku, kterou děti mohou mít, a učení v ní a skrze ni za nejdůležitější vklad do budoucnosti. Malé děti se učí prostřednictvím smyslů a prožitkem a to jim zkrátka příroda v dokonalé formě nabízí. Pobyt v přírodě nelze ničím nahradit. Víme, že máme obrovské štěstí na prostředí, kde naše dětská skupina sídlí: blízko je les, rybníky, řeka…
Snažíme se vést děti k samostatnosti, která v nich současně vytváří pocit sebedůvěry a sebevědomí. K tomu nám skvěle pomáhá montessori pedagogika, jejíž prvky a pomůcky používáme. Děti si samy připravují svačiny, servírují si obědy, oblékají se, podílejí se na úklidu, pracují na zahradě a tak dále. Naši průvodci jsou jim při tom vždy připraveni podat pomocnou ruku. Důležitou a každodenní součástí programu je volná hra venku v naší velké zahradě. Děti tady přirozeně objevují svět. Hrají si s pískem, vaří z bláta, staví z kamenů i ze dřeva, běhají a vymýšlejí si další aktivity.

Zdá se, že rodiče, a vůbec komunita kolem lesní školky, hrají velkou roli…
Naše dětská skupina vznikla na komunitním základu. Impuls vzešel od nadšených rodičů, kteří upravovali pozemek a získávali finance pro vybavení zázemí. To je jeden z důvodů, proč komunitní fungování i po pěti letech stále udržujeme. Je pro nás přirozené přizvat rodiče do chodu naší skupiny. V průběhu roku pořádáme slavnosti, například Dožínkovou a Martinskou slavnost, Adventní spirálu, Svatojánskou slavnost a další společné akce pro rodiče s dětmi. Rodiče se také mohou účastnit brigád, které pomáhají udržovat a rozvíjet náš pozemek.

Jak u vás vypadá běžný den? Jaké mají v průběhu dne děti aktivity?
Děti přicházejí mezi sedmou a osmou hodinou ranní. Průvodkyně předpřipraví svačinku ke svačinkovému stolečku a děti se mohou hned po příchodu do třídy nasvačit. Víme, že pokud nejsou uspokojeny základní lidské potřeby, ke kterým potřeba jídla patří, nemůže probíhat vzdělávací proces, dítě je zkrátka v nepohodě. V regálech máme připravené montessori pomůcky. V ideálním případě si děti samy řídí svůj rozvoj výběrem konkrétních aktivit, nicméně vždy je tu pro ně průvodce, aby dětem pomohl s výběrem, nasměroval je… Každé dítě pomáháme rozvinout v určité oblasti či dovednosti tak, abychom naplnili požadavky kurikula pro vzdělávání předškolních dětí.

Máte také společný komunitní kruh…
Ano, probíhá vždy v půl desáté. Často se věnujeme tématům, která jsou v daném období aktuální (Vánoce, masopust, Velikonoce). I tato témata máme zpracovaná do montessori aktivit, učíme děti nové básničky, písničky, hrajeme hry, například ty, co podporují rozvoj sluchového či zrakového vnímání. Tato činnost trvá zhruba půl hodiny a poté jdeme s dětmi ven, kde probíhá tzv. volná či svobodná hra. Naším cílem je, aby čas pro řízenou činnost uvnitř a volná hra venku trvaly stejně dlouho. V poledne se vracíme s dětmi zpět do třídy na oběd, který trvá zhruba hodinu. Po obědě si rodiče část dětí vyzvedávají.

Jak to mají dál ti, kdo zůstávají?
Děti odpočívají na matracích při poslechu čtené či vyprávěné pohádky. Tato odpočinková činnost trvá zhruba půl až tři čtvrtě hodiny. Poté se děti, které nepotřebují víc odpočívat, věnují klidovým činnostem. Naopak děti, které usnou či chtějí zůstat na lůžku déle, mají možnost odpočívat zhruba do půl třetí, kdy máme druhou svačinu. Pak se děti věnují opět aktivitám s montessori pomůckami, hrají si s hračkami nebo se věnují různým výtvarným činnostem. Od jara se snažíme většinu dne trávit venku, často chodíme ven i odpoledne.

Máte jako lesní dětská skupina nějaký zvláštní program?
Každý čtvrtek máme tzv. výpravy, kdy si děti ráno hned po příchodu do třídy připraví svačinu do batůžku a před devátou odcházíme ven, kde svačíme, a poté vyrážíme na výpravu do lesa, k řece…. Zpět do Buše se vracíme až kolem dvanácté. V pátky bývá režim mírně odlišný. Děti se scházejí v jurtě, kde od osmi hodin probíhají lekce dětské jógy. Svačina následuje ihned po lekci, zbytek dne je pak standardní.

Jak přizpůsobujete program ročním obdobím a počasí? Co když celý den prší?
U nás v Buši se držíme známého hesla „není špatné počasí, jen špatné oblečení“. Za deštivých dnů si u nás děti berou holínky a pláštěnky, běhají po Buši, skáčou do louží, hrají si s blátem, chytají vodu do hrnců a vymýšlejí další originální dešťové aktivity. Od září máme k domečkům vybudované pergoly se střechou, takže se případně máme venku kam schovat.

Jak se děti v zimě vyrovnávají s pobytem venku? Mají možnost se ohřát, když je chladno? Co pomáhá, aby jim bylo teplo? A jak rodičům doporučujete v zimě děti oblékat?
Naším vnitřním zázemím jsou plně vybavené kontejnerové domečky. To nám umožňuje v pohodlí přečkat i tu největší zimu. Principy naší dětské skupiny jsou ale postaveny na každodenním pobytu v přírodě, a tak jsme s dětmi alespoň část dne venku za jakéhokoli počasí. Pro menší děti to může být občas náročné. Na zahřátí nejlépe funguje pohyb. Pokud je sníh, je to jednoduché, děti se zahřejí tvořením ze sněhu nebo bobováním. Při chladnějším počasí s malými dětmi volíme krátké procházky po okolí, při těch se děti také zahřejí. Rodičům doporučujeme pořídit teplé a hlavně funkční a nepromokavé oblečení. Rodiče si mezi sebou často sdílejí tipy, co pořídit.

O ranní svačince jsme už hovořili, jak to ale máte s dalším stravováním?
Svačiny si u nás děti připravují samy nebo s dopomocí. Potraviny na přípravu zajišťují naši průvodci. Obědy si přivážíme v termonádobách z jídelny týnského Gymnázia. Za tuhle spolupráci s našimi sousedy jsme moc rádi. Stolujeme všichni společně a kolem obědového času máme i vlastní rituály, jako je například básnička s poděkováním za jídlo.

Jaké jsou vaše zkušenosti s nemocností? Jsou vaše děti zdravější?
Člověk by očekával, že děti, které jsou každý den za jakéhokoli počasí venku, budou také zdravější, ale bohužel to nepotvrdíme. Nemoci se nevyhýbají ani nám. Je možné, že se naše děti zvládají rychleji uzdravit a jsou dříve fit, ale žádné důkazy pro toto tvrzení nemáme. Určitě si ale u nás vytváří odolnost vůči nepříznivému počasí a učí se překonávat své komfortní zóny.

Je třeba zmínit ještě další zajímavost: máte i minifarmu (králíka, slepice, ovečky…). Jaké máte zkušenosti s tím, jak na děti působí přítomnost zvířat?
Děti se společně s průvodci podílejí na péči o zvířata – zajišťují krmení, čerstvou vodu a příležitostně pomáhají i s úklidem výběhů. Naše minifarma jim přináší cennou možnost setkat se s přirozeným koloběhem života, mohou sledovat líhnutí kuřátek, ale také se učí přijmout i smutnější momenty, jako je ztráta zvířátka. Některé děti mají ke zvířatům blízký vztah a tráví s nimi víc času – chodí si pohladit králíčka, povídat si s ním nebo mu natrhají jeho oblíbené pampelišky. Tyto momenty vnímáme jako důležitou součást rozvoje empatie, zodpovědnosti a vztahu k přírodě.

Zastavme se krátce ještě u legislativy. 12. května 2025 nabývá na účinnosti novela o dětských skupinách. Co konkrétně to pro vás znamená?
Novela přinesla zvýšenou administrativní i finanční zátěž. Bylo nutné věnovat víc času studiu nového znění zákona a seznámení se s upraveným systémem poskytování příspěvků pro dětské skupiny. Změny se promítly také do aktualizace smluv s rodiči a dalších důležitých dokumentů, které bylo třeba upravit tak, aby odpovídaly nové legislativě.

V čem byste se do budoucna rádi rozvíjeli? Co plánujete?
Plánů máme mnoho. Rádi bychom se zaměřili na další propagaci naší činnosti, aby se o možnostech, které naše dětská skupina nabízí, dozvědělo víc rodin. Zároveň chceme dál rozvíjet venkovní prostředí. Plánujeme doplnění přírodních herních prvků a v budoucnu i vybudování jezírka – biotopu. Velkou výzvou je pro nás také zajištění financí na asistenta, který by mohl individuálněji podpořit některé děti. Pokračujeme v rozšiřování montessori prvků v každodenním programu a chceme i nadále posilovat komunitní charakter dětské skupiny, například pořádáním dalších společných akcí pro rodiče a děti.