Hlavní změny, které přináší novela zákona o dětské skupině

V pátek 20. 12. 2024 Poslanecká sněmovna schválila návrh novely zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, a několik pozměňovacích návrhů. V tomto článku přinášíme přehled hlavních změn, které novela ve znění schválených pozměňovacích návrhů zavádí. Celé znění konsolidované verze novely najdete zde.

Novela bude dále projednána Senátem ČR na 6. schůzi, která bude zahájena 26.2.2025.

Změny z hlediska SYSTÉMu dětských skupin:

  • Veškerá agenda spojená s evidencí a provozem dětských skupin přechází na úřady práce, a to včetně agendy kontrol a přestupků (tj. už nebude kontrolovat inspektorát práce, ale ÚP).
  • Se vstupem novely v účinnosti bude zaveden nový elektronický systém pro evidenci, financování a monitoring dětských skupin. Novela neuvádí bližší specifikaci kromě následujícího:
    • Podání ve věcech služby péče o dítě v dětské skupině lze činit výlučně prostřednictvím elektronické aplikace. V řízeních ve věcech služby péče o dítě v dětské skupině Úřad práce a ministerstvo doručují písemnosti do datové schránky nebo prostřednictvím elektronické aplikace, nemá-li adresát zpřístupněnou datovou schránku.
    • Od pracovníků MPSV víme, že veškerá data ze současného OK systému budou automaticky migrována do nového elektronického systému. Na převod fyzických spisů evidence do nového systému bude mít MPSV čas do roku 2026.
  • Spis dětské skupiny bude veden pouze elektronicky.
  • Vznik oprávnění – Žádost se bude podávat prostřednictvím elektronické aplikace a bude nově obsahovat případnou bližší specifikaci místa poskytování, pokud se jedná o objekt s více prostorami, informaci, zda žadatel je, nebo není vlastníkem prostor, a jedná-li se o sousedskou dětskou skupinu, informaci, zda bude služba poskytována v obydlí poskytovatele. V souvislosti s elektronizací podávání žádostí se ustupuje od požadavku na doložení originálu nebo ověřené kopie dokladu. Krajským hygienickým stanicím novela ukládá povinnost vydávat závazné stanovisko o splnění hygienických požadavků na stravování, prostory a provoz výlučně v elektronické podobě.
  • Nově mohou veřejné dětské skupiny provozovat i podnikající právnické osoby pod podmínkou, že provoz DS je pouze jejich doplňkovou činností, která má neziskový charakter.

Změny z hlediska POSKYTOVATELe:

  • Poskytovatel je povinen Úřadu práce oznámit změny týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro žádost o udělení oprávnění, a předložit doklady o nich do 15 dnů ode dne jejich vzniku, nemůže-li si je Úřad práce obstarat z informačních systémů veřejné správy, nebo nejpozději poslední den platnosti dokumentu, jedná-li se o změnu dokumentu s omezeným datem platnosti.
  • Spáchání přestupku pro nedodržování standardů kvality je nově důvodem pro zrušení oprávnění, jakož i opakovaná chyba při vykazování obsazenosti za účelem získání státního příspěvku (§ 19).
  • Oprávnění zaniká nově i dnem následujícím po posledním dni pozastavení oprávnění.
  • V případě, že poskytovateli bylo oprávnění zrušeno z důvodu správního trestu za přestupek, pak nelze poskytovateli ani členovi jeho statutárního orgánu v době zrušení oprávnění nebo fyzické osobě, která v době zrušení oprávnění zastupovala právnickou osobu, jež byla členem statutárního orgánu poskytovatele, v tomto statutárním orgánu, po dobu 3 let od právní moci rozhodnutí o zrušení oprávnění udělit nové oprávnění.
  • Doba pozastavení oprávnění nesmí být delší než 1 rok (do konce dubna platí maximálně 6 měsícú). Odvolání proti rozhodnutí o pozastavení oprávnění nemá odkladný účinek.
  • Úřad práce může nařídit rozhodnutím na místě okamžité přerušení poskytování služby péče o dítě v dětské skupině v případě porušení povinnosti podle tohoto zákona způsobem, který může ohrozit život nebo zdraví dětí nebo pečujících osob. Rozhodnutí lze s účinky oznámení poskytovateli ústně vyhlásit komukoliv, kdo na místě vykonává nebo zabezpečuje poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Je-li odstraněn závadný stav, správní orgán, který nařídil okamžité přerušení, rozhodne na žádost poskytovatele bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy bylo odstranění závadného stavu doloženo, o obnovení poskytování služby péče o dítě v dětské skupině.
  • Pro účely monitorování obsazenosti a personálního zabezpečení služby péče o dítě budou provozovatelé muset každoročně ve lhůtě do 15. října zaslat ministerstvu prostřednictvím elektronické aplikace anonymizované údaje platné k 30. září téhož kalendářního roku (jedná se v podstatě o statistické údaje, nevyplývá z nich výše státního příspěvku na provoz):
    • a) údaje o dětech, které dochází do dětské skupiny, a to
      • celkový počet dětí,
      • počet dětí ve stejném roku věku,
      • rozsah obsazení jednotlivých kapacitních míst podle uzavřených smluv o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině,
    • b) počet zájemců o umístění dítěte do dětské skupiny k 1. září daného kalendářního roku, kteří byli z kapacitních důvodů odmítnuti,
    • c) údaje o pečujících osobách zajišťujících péči o děti v dětské skupině, a to
      • počet pečujících osob,
      • typ základního pracovněprávního vztahu a rozsah pracovní doby jednotlivých pečujících osob,
      • dosažená odborná způsobilost podle § 5,
    • d) počet ostatních zaměstnanců a jejich pracovní zařazení.

Změny z hlediska PROVOZu:

  • DS čerpající státní příspěvek musí mít provozní dobu min. 8 hod denně.
  • Poskytovatel je povinen dítěti zajišťovat pitný režim, není-li ve smlouvě dohodnuto jinak.
  • Nová pravidla pro Vnitřní pravidla – nově se v nich musí specifikovat:
    • provozní dny a provozní doba každého provozního dne,
    • vymezení věku dětí, kterým je péče v dětské skupině určena,
    • Poskytovatel je povinen informovat rodiče o změně plánu výchovy a péče a vnitřních pravidel. Při změně plánu výchovy a péče nebo vnitřních pravidel může rodič odstoupit od smlouvy o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině do 30 dnů ode dne, kdy je se změnami písemně seznámen.
  • Evidence dětí:
    • zákon tentokrát kodifikuje povinnost evidovat jak smluvní, tak reálnou docházku dětí (není však stanovena vyžadovaná forma vedení docházky, její zvolení je v kompetenci poskytovatele; státní příspěvek zůstává navázán na smluvní obsazenost, nikoli na reálnou docházku).
    • vazba na trh práce:
      • rozšiřuje se o:
        • osobu pečující o osobu blízkou, která je osobou závislou na péči jiné osoby ve 2. a vyšším stupni závislosti, přičemž osobou závislou nemůže být dítě, o něž má být pečováno v dětské skupině – dokladem prokazujícím vazbu na trh práce je v tomto případě potvrzení krajské pobočky Úřadu práce;
        • osoby, které nejsou v základním pracovněprávním vztahu, ale mají povinnost platit pojistné na sociální zabezpečení – jako doklad o této povinnosti lze předložit prohlášení poskytovatele.
      • U DS poskytované v rozsahu 24 hodin během provozního dne, se kromě existence základního pracovněprávního vztahu nebo služebního poměru dokládá i zařazení do vícesměnného nebo nepřetržitého pracovního režimu.
      • Doložení dokladů o vazbě na trh práce se nově umožňuje nejen rodiči, ale také manželovi, partnerovi, registrovanému partnerovi podle zákona č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo druhovi rodiče, který není rodičem dítěte. V takovém případě se dokládá i prohlášení dokládající vztah k rodiči dítěte podle písmene i) učiněné manželem, partnerem nebo registrovaným partnerem podle jiného zákona nebo druhem rodiče, který není rodičem dítěte, ale žije s rodičem ve společné domácnosti.
      • Poskytovatel bude doložení vazby na trh práce dokládat Úřadu práce čestným prohlášením.
    • Součástí evidence dětí je v případech, kdy poskytovatel čerpá příspěvek na provoz dětské skupiny, také oznámení rodiče o tom, že uzavřel smlouvu o péči o dítě v dětské skupině s jiným poskytovatelem, který rovněž čerpá příspěvek na provoz dětské skupiny (dle § 13 odst. 3). Oznámení obsahuje údaj o tom, ve kterých dnech v týdnu a ve kterou dobu v průběhu dne má být služba péče o dítě v dětské skupině u jiného poskytovatele poskytována.
    • Stanovuje se doba uchovávání smluv uzavřených s rodičem na 10 let počínaje kalendářním rokem následujícím po ukončení poskytování služby péče o dítě v dětské skupině rodiči tohoto dítěte. Tato drobná úprava má zjednodušit současnou praxi. Zároveň se stanoví povinnost uchovávat všechny verze plánu výchovy a péče a vnitřních pravidel pouze v 1 výtisku, a to po stejnou dobu jako smlouvy, které na tyto verze dokumentů odkazují. Doposud byla vnitřní pravidla a plán výchovy a péče povinnou přílohou smlouvy. Úprava je zjednodušením a také ekologičtější variantou.
  • Smlouvy s rodiči v případě, že DS čerpá státní příspěvek, bude muset nově obsahovat následující údaje:
    • rodné číslo dítěte nebo číslo pasu u cizinců – kvůli rozklíčování dětí v systému financování,
    • informaci, zda DS čerpá státní příspěvek,
    • podmínku pro rodiče, že tento musí poskytovateli bezodkladně ohlásit, jestliže uzavřel smlouvu i s jinou DS,
    • e-mailovou adresu rodiče – v případě, že DS čerpá státní příspěvek, bude rodiči pravidelně na e-mail zasílána informace o docházce jeho dítěte, nahlášené do systému MPSV kvůli čerpání státního příspěvku,
    • období poskytování služby péče o dítě v dětské skupině – pro účely jasnějšího výkladu ke stanovení obsazenosti kapacitního místa,
    • prohlášení rodiče, že se seznámil s plánem výchovy a péče a vnitřními pravidly,
    • s účinností od 1. 5. 2026 bude rodič povinen písemně oznámit poskytovateli přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání, a to bezodkladně od doručení rozhodnutí ve věci. Má-li být dítě individuálně vzděláváno, poskytovateli to rodič oznámí současně s oznámením řediteli mateřské školy podle školského zákona.
  • Dítě mladší 2 let bude moci do DS docházet po dobu max. 120 hodin měsíčně bez vlivu na rodičovský příspěvek čerpaný jeho rodičem (v případě, že rodič rodičovský příspěvek nečerpá – např. už čerpá na jiné nejmladší dítě v rodině – není počet hodin docházky omezen).

PEČUJÍCÍ OSOBY

  • Pečující osoba dokládá svou zdravotní způsobilost lékařským posudkem, jehož platnost není nově časově omezena.
  • V případě, že DS vznikne povinnost zaměstnat 1 pečující osobu s pedagogickým vzděláním z důvodu přítomnosti dítěte ve starší věkové kategorii (od 1. září po třetích narozeninách dítěte), musí tak učinit formou pracovní smlouvy nebo dohody o práci konané mimo pracovní poměr s druhem práce péče o děti a délkou pracovní doby minimálně 20 hodin týdně. (Tzn. není už problém, pokud tento pedagog čerpá dovolenou nebo je na nemocenské a neodpracuje skutečně těchto 20 hodin týdně.)
  • Poskytovatel je povinen zajistit, aby v dětské skupině byla vždy aspoň 1 pečující osoba s odbornou způsobilostí podle odstavce 5 písm. a), c), e) nebo f) (= chůva pro děti v DS, zdravotní kvalifikace nebo nově také pedagogická kvalifikace = pedagog od 1.5.2025 nemusí v DS pracovat „pod dozorem zdravotníka“.)

FINANCOVÁNÍ PROVOZU

  • O příspěvku na provoz dětské skupiny rozhoduje a vyplácí ho Úřad práce.
  • Státní příspěvek bude vyplácen na měsíční bázi, vždy zpětně na základě podaného hlášení obsazenosti, a to do 30 dnů od vydání rozhodnutí.
  • ÚP může neudělit státní příspěvek, pokud je poskytovatel v insolvenci, má evidován nedoplatek u FÚ, Celní správy, na pojistném a veřejném zdravotním pojištění, nebo vůči státnímu rozpočtu. Součástí hlášení obsazenosti bude nově čestné prohlášení o bezdlužnosti vůči těmto orgánům.
  • Nový výpočet zastropovaného příspěvku rodičů: Čerpá-li poskytovatel příspěvek na provoz dětské skupiny, stanoví se maximální denní úhrada rodiče včetně daně z přidané hodnoty za službu péče o dítě v dětské skupině, a to jako podíl čtyřnásobku měsíční minimální mzdy a koeficientu 261. Maximální denní úhrada rodiče se stanoví při obsazení kapacitního místa dítětem ve věku od 6 měsíců do dne 31. srpna po dosažení 3 let a při obsazení kapacitního místa v sousedské dětské skupině. Částka maximální denní úhrady rodiče se zaokrouhlí na celé koruny dolů.
    Nyní by výše maximální denní úhrady rodiče tedy vycházela na 6 678 Kč měsíčně (při docházce 21 dnů v měsíci). Při obsazení kapacitního místa dítětem v rozsahu menším než 5 hodin denně se maximální denní úhrada rodiče snižuje na polovinu. Při obsazení kapacitního místa v rozsahu do 3 dnů v týdnu může být maximální denní úhrada navýšena o 10 %.
  • Přijal-li poskytovatel od rodiče úhradu za službu péče o dítě v dětské skupině v částce vyšší, než je maximální denní částka podle § 20a odst. 2 a 3, je povinen vrátit neprávem čerpaný příspěvek na provoz dětské skupiny Úřadu práce.
  • Prokázalo-li více poskytovatelů plnou obsazenost kapacitního místa 1 dítětem v totožných provozních dnech podle § 20a odst. 7, vyplatí Úřad práce příspěvek pouze za ty provozní dny v měsíci, ve kterých chodilo pouze do jedné DS. Po prokázání faktického poskytování péče o dítě v dětské skupině ve zbylých provozních dnech v měsíci vyplatí Úřad práce příspěvek na provoz dětské skupiny tomu provozovateli, kam dítě skutečně chodilo.
  • Příspěvek na provoz dětské skupiny poskytovateli dále nenáleží, je-li v jednom provozním dni prokázána obsazenost kapacitního místa dítětem, které je zároveň přijato k předškolnímu vzdělávání, není-li individuálně vzděláváno. Výjimkou je jen, pokud by byl omezen nebo přerušen provoz mateřské školy a dítě po tuto dobu nebylo přijato k předškolnímu vzdělávání v jiné mateřské škole (např. o letních prázdninách).
  • Ve výpovědní lhůtě nenáleží provozovateli příspěvek na provoz, neposkytuje-li faktickou péči (tj. dítě stále ještě dochází do DS).
  • Poskytovatelům, kteří jsou příspěvkovou organizací územně samosprávného celku, bude příspěvek na provoz vyplácen přímo na jejich účet.
  • Roční vyúčtování státního příspěvku se bude nadále podávat do 31.3. Pokud DS ukončí provoz dříve, tak do 60 dnů ode dne nabytí právní moci ukončení provozu.

KONTROLY

  • Kontrolu podle tohoto zákona vykonává Úřad práce, není-li stanoveno jinak. Týká se kontroly dodržování povinností právního předpisu upravujícího péči o dítě v dětské skupině, kontroly standardů kvality, kontrolu vyplaceného příspěvku na provoz a u sousedských dětských skupin také kontroly hygienických požadavků na prostory a provoz. U běžných DS vykonává kontrolu hygienických požadavků na prostory a provoz i nadále Krajská hygienická stanice.
  • Nově jsou stanoveny konkrétní výše finančních sankcí při nedodržení povinností ve výši od 5 tis. Kč až do 200 tis. Kč dle závažnosti přestupku (např. vybere-li poskytovatel vyšší úhradu od rodiče, hrozí mu sankce až 100 tis. Kč), resp. 5 % z celkové výše vyplaceného příspěvku na provoz dětské skupiny za kalendářní rok, pokud poskytovatel nepředloží vyúčtování státního příspěvku.

Novinky pro OBCE

  • S účinností od 1. 1. 2026 se zavádí povinnost obce zajistit podmínky pro výchovnou péči o dítě na žádost rodiče ode dne dosažení 3 let věku dítěte, pokud dítě nebylo přijato v MŠ a žádost rodiče je podána ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí o nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání a dítě i rodič splňují podmínky pro přijetí dítěte do DS (očkování + vazba na trh práce).
    • Obec může kapacitní místo zajistit ve vlastní DS nebo v externí DS provozované ve školském obvodu spádové mateřské školy.
    • Případně může obec nabídnout úhradu nákladů, které rodič prokazatelně vynaložil na službu péče o dítě v dětské skupině poskytovanou podle tohoto zákona nebo na předškolní vzdělávání v mateřské škole podle školského zákona nebo na péči o dítě poskytovanou podle živnostenského zákona, nejvýše do částky podle § 20a odst. 2, a to po dobu trvání povinnosti obce zajistit podmínky pro výchovnou péči o dítě. Kompenzace může být požadována nejvýše do stropu úhrady rodiče za službu péče o dítě v dětské skupině. Faktické plnění je možné stanovit po dohodě obce s rodičem například měsíčně.
    • Alternativně a se souhlasem rodiče může obec nabídnout místo v DS nebo MŠ mimo spádovou oblast.
  • O žádosti obec rozhodne nejpozději 60 dní před dosažením tří let věku dítěte.
  • Ze strany obce žádost nelze zamítnout, obec žádosti vždy vyhoví jedním ze stanovených způsobů.

SOUSEDSKÁ DĚTSKÁ SKUPINA

  • Novela zavádí možnost poskytovat službu péče o dítě v tzv. sousedské dětské skupině, tj. DS, kde je poskytovatel služby péče o dítě zároveň pečující osobou.
  • Pokud není zákonem stanoveno jinak, řídí se sousedská dětská skupina stejnými pravidly jako běžná DS. V mnoha důležitých ohledech však vykazuje odlišnosti:
    • Neaplikují se na ně hygienické požadavky na prostory a provoz jako u běžných DS, mají pouze povinnost zajistit vhodné prostory a provozní podmínky sousedské dětské skupiny. V současnosti MPSV připravuje speciální metodiku pro sousedské dětské skupiny. Její znění však zatím neznáme. Předpokládá se, že sousedská dětská skupina bude poskytována v obydlí poskytovatele nebo v jiných vhodných prostorách. Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině může provozovat pouze 1 sousedskou dětskou skupinu a nesmí sdílet prostory určené k poskytování služby péče o dítě v sousedské dětské skupině s jiným poskytovatelem. Úřad práce po podání žádosti o udělení oprávnění k poskytování služby péče o dítě v sousedské dětské skupině posoudí prostorové a provozní podmínky místa poskytování služby podle § 5 odst. 1 písm. i). Na základě tohoto posouzení může vyzvat žadatele k nezbytným úpravám prostor ve lhůtě 180 dní.
    • k žádosti o udělení oprávnění dokládá žadatel pouze:
      • doklad o odborné způsobilosti podle § 5 odst. 5 a zdravotní způsobilosti podle § 5b, (PO prokazuje jen zdravotní způsobilost k péči o dítě v dětské skupině, ne zdravotní způsobilost k práci)
      • závazné stanovisko krajské pobočky Úřadu práce o splnění požadavků na prostory a provoz sousedské dětské skupiny obsahující počet dětských skupin provozovaných ve stavbě a jejich kapacitu,
      • písemný souhlas všech zletilých osob sdílejících obydlí žadatele s poskytováním služby péče o dítě v sousedské dětské skupině, má-li být služba poskytována v obydlí žadatele,
      • písemné prohlášení, že žadateli nejsou známy skutečnosti, které by mohly ohrozit řádné poskytování služby péče o děti v sousedské dětské skupině.
    • Poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině je povinen absolvovat další vzdělávání v oblasti péče o dítě v rozsahu nejméně 4 hodiny za kalendářní rok, pokud měl oprávnění po celý kalendářní rok, a v rámci dalšího vzdělávání absolvovat kurz první pomoci zaměřený na dětský věk alespoň jednou za 2 kalendářní roky
    • Musí splňovat:
      • a) bezúhonnost a spolehlivost osob sdílejících obydlí poskytovatele a jejich zdravotní stav bez duševních a infekčních onemocnění ohrožujících řádné poskytování služby péče o dítě a
      • b) souhlas všech zletilých osob sdílejících obydlí poskytovatele s poskytováním služby péče o dítě v sousedské dětské skupině.
    • Nejvyšší kapacita sousedské dětské skupiny jsou 4 děti, včetně vlastního dítěte či vnuka ve věku do zahájení povinné školní docházky.
    • Dítěti v sousedské dětské skupině zajišťuje stravu vždy rodič.
    • Při výskytu příznaků infekčního onemocnění u osoby sdílející obydlí poskytovatele služby péče o dítě v sousedské dětské skupině poskytované v obydlí poskytovatele je poskytovatel povinen rodiče dítěte bez zbytečného odkladu informovat a poskytování služby péče o dítě omezit nebo pozastavit po dobu, kdy by toto infekční onemocnění mohlo ohrozit zdraví dítěte.
    • Vnitřní pravidla a plán výchovy a péče musí obsahovat i jméno, popřípadě jména, příjmení osob, které sdílejí obydlí poskytovatele, a vztah poskytovatele k těmto osobám, jde-li o službu péče o dítě v sousedské dětské skupině poskytovanou v obydlí poskytovatele
    • Evidence dětí v dětské skupině – poskytovatel služby péče o dítě v sousedské dětské skupině je povinen zajistit za každý provozní den podpis rodiče stvrzující docházku dítěte.
    • Úřad práce může zrušit oprávnění sousedské dětské skupiny mimo jiné i proto, jestliže poskytovatel neumožní kontrolující osobě podle § 21 odst. 8 vstup do prostor, v nichž je poskytována služba péče o dítě v sousedské dětské skupině.
    • Denní normativ sousedských dětských skupin je nižší než u běžných DS – jedná se podíl 0,8násobku normativu pro soukromé mateřské školy a koeficientu 261, tedy 80 % částky určené v běžné DS pro děti ve starší věkové kategorii.