Jana Češková z českolipské DS a MŠ: „Ředitelování je výzva.“

Dětská skupina, do které vás dnes zavedeme, se nachází v Dolní Libchavě, která je součástí České Lípy. Jana Češková, s níž jsme hovořili, je statutární zástupkyní příspěvkové organizace, pod kterou kromě této dětské skupiny patří také tři mateřské školy. V čele jmenovaných zařízení předškolní péče stojí od září 2024. V budově školky, kde má kancelář, dříve 11 let pracovala jako učitelka. Mimoto byla také zástupkyní ředitelky v jiné školce. Všechny tyto zkušenosti se jí dnes hodí. 

Jak je to, paní ředitelko, v České Lípě s naplněností zařízení předškolní péče? 

Mimo naši dětskou skupinu jsou v současnosti v České Lípě registrovány další tři a všechny mají naplněnou kapacitu. Naše dětská skupina byla první větší skupinou v okrese Česká Lípa a vznikla na základě poptávky rodičů dětí mladších tří let. Zřizovatel tehdy získal z ministerstva pro místní rozvoj finance na rekonstrukci budovy. Ruku v ruce s tím šlo zapsání do registru poskytovatelů a 1. 3. 2018 otevření dvou tříd dětských skupin, které poskytují péči o děti od 1 do 3 let věku. Jejich kapacita je od začátku stále naplněná. Poptávka je opravdu veliká. Proto také vznikly v České Lípě další registrované skupiny.

Představte nám, prosím, své pracoviště. 

V roce 2003 přešly všechny mateřské školy pod právní subjekt a zřizovatelem je Město Česká Lípa. Naše příspěvková organizace je tvořena třemi mateřskými školami (celkem 10 tříd) a dětskou skupinou (2 třídy s celkovou kapacitou 32 míst). Kmenovou mateřskou školou je MŠ Arbesova. Naše další pracoviště jsou MŠ Roháče z Dubé a MŠ Dolní Libchava, při které byly v roce 2018 zřízeny dvě třídy dětské skupiny.

Budova, v níž sídlí dětská skupina, byla v letech 1847–1848 postavena jako dvoutřídní ZŠ a po roce 1989 byla z nedostatku dětí školního věku upravena na jednu třídu mateřské školy. Objekt prošel v letech 2017–2018 velkou rekonstrukcí a byl rozšířen právě o dvě dětské skupiny, které jsou v provozu od 1. března 2018 a jsou velmi dobře materiálně vybavené. 

V obou třídách dětských skupin pracuje 8 chův a 2 provozní pracovnice. Všechny naše chůvy mají kvalifikační zkoušky Chůva pro děti v dětské skupině a Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky. Jedna z chův je současně vedoucí obou tříd dětských skupin a musím říct, že systém spolupráce a komunikace mezi námi všemi je velmi dobře nastaven a funguje. 

Jak je provoz dětské skupiny a mateřské školy propojen?

Dětská skupina i mateřská škola sídlí ve stejné budově. V přízemí budovy je umístěna jedna dětská skupina pro 12 dětí. V prvním patře je druhá dětská skupina s kapacitou 20 dětí a jedna třída mateřské školy. Příspěvková organizace má jedno účetnictví a jednotlivá střediska se účtují odděleně. V objektu mateřské školy v Dolní Libchavě je vlastní kuchyň, ve které se dle platné legislativy připravuje strava pro děti z dětské skupiny i mateřské školy. Vedoucí stravování pro všechny děti sestavuje jídelníček. Součástí objektu je rozlehlá, upravená zahrada, která je vybavena venkovními herními prvky pro všechny věkové kategorie.  

Ve své funkci jste zatím krátce, od září 2024, dala vám vaše předchůdkyně nějakou radu, která vám v začátcích pomohla? Jaké výzvy nejčastěji řešíte? 

V MŠ Arbesova, kde mám dnes kancelář, jsem přibližně 11 let pracovala jako učitelka, poté jsem dlouhé roky byla zástupkyní ředitelky v jiné školce. Když se vypisovalo výběrové řízení na funkci ředitele pro tuto mateřskou školu, protože paní ředitelka odcházela do důchodu, váhala jsem. Přece jen je to velká zodpovědnost. Nakonec jsem se ale rozhodla do toho jít.

S bývalou paní ředitelkou jsme se znaly už z dob mého působení v této školce, takže pro mě nebyl přechod tolik stresující. Musím říct, že jsem za ni moc ráda, protože mi byla v začátcích velkou oporou a pomocnicí. Byla vždy vstřícná poradit mi, vysvětlit věci, které jsem neznala, nebo nikdy neřešila. Tímto bych jí chtěla znovu moc poděkovat. 

A nějaká rada? No, asi používat „zdravý selský rozum“, být empatická a ke všem spravedlivá. Asi tušíte, že vést ženský kolektiv je pořádnou výzvou. Výzva je pro mne už samotné ředitelování, všechno si pořádně zorganizovat, nastavit pravidla a být tím správným vzorem pro všechny zaměstnance… 

Jak o svůj tým pečujete, abyste měli v práci dobrou atmosféru? 

Aby zaměstnanec chodil rád do práce, musí být dobře motivovaný. Je to také o vstřícnosti, komunikaci, kolektivní spolupráci, společně nastavených pravidlech. Kolektiv dětských skupin je velmi profesionální, skvělý a panuje tu velice dobrá atmosféra. Chůvy se rády vzdělávají, mají zájem o nové poznatky a zkušenosti. Mají také přístup k nabídce dalšího vzdělávání.

Děvčata se setkávají i mimo práci: společné večeře, muzikály, kino, rodinné výlety. V rámci celé organizace máme společné výjezdy za kulturou, vánoční posezení a tak dále. Jsem ve funkci ředitelky teprve krátce a ráda se vždy chodím podívat mezi děti. Poptám se, jak se chůvičky mají, jestli všechno funguje, jak má. Je to hodně o komunikaci. A jsem také velmi ráda, když mne pozvou na nějakou slavnost, kterou pořádají na školní zahradě, a mohu být součástí jejich skvělého kolektivu. Mám velkou radost, že mne všichni zaměstnanci přijali vlídně a zároveň i s respektem. Samozřejmě se někdy vyskytnou i tmavé mraky, nic není ideální, ale jak jsem řekla, všechno se vždy dá vyřešit (změnou, kompromisem, hledáním nějakého řešení).

Jak vnímáte roli dětské skupiny v přípravě dětí na další vzdělávání?

Děti jsou u nás velmi dobře připravené, jsou socializované, chůvičky je vedou skvělým způsobem, přechod do mateřské školy potom zpravidla běží hladce. Velkým bonusem je, že děti z dětských skupin dále navštěvují mateřskou školu, která je ve stejné budově. Jsou v pohodě, protože paní učitelky ze školky již znají. Dětské skupiny se inspirují režimem mateřské školy, vše je ovšem přizpůsobeno věku a potřebám menších dětí. Rodiče mají možnost projít s dětmi adaptačním procesem, což znamená, že ze začátku mohou v dětské skupině být společně s dítětem. Jak mi potvrdila i bývalá paní ředitelka, této možnosti si cení. 

V loňském roce jste si pořídili keramickou pec. Kolik vám už přinesla radosti? 

Pec využívají dětské skupiny i děti z MŠ. Naše chůvičky jsou velmi akční a tvůrčí, takže se pec hojně využívá na výrobu dárečků nejen pro rodiče. Keramické dárky dělají radost i babičkám a dědečkům v domově pro seniory. Děti jim je předávají při návštěvách.

Jste příspěvková organizace – jak je to u vás se školkovným?

Školné se samozřejmě platí, ceny školného jsou dané ceníkem a od roku 2018 jsme výši školného neměnili. Výše školného je ovlivněna délkou pobytu dítěte v dětské skupině.

Jak si, paní ředitelko, dobíjíte baterky? Čím ráda trávíte volný čas?

Všichni o mně vědí, že ráda zpívám a miluju hudbu. Pravidelně navštěvuji smíšený pěvecký sbor Českolipský Evergreen, kde mi hlava vypne od starostí a nesu se na vlně hudby, tónů, zpěvu, souznění melodií a smíchu a jsem ve skvělém kolektivu. Když zpíváme na koncertech pro obecenstvo, tak je to pocit štěstí a radosti. Jinak miluju zahradu, květiny. Tam jsem zase ráda sama se sebou, v klidu a tichosti. Volný čas trávím nejraději se svou rodinou. Mám tři dospělé syny, takže si užívám, když se všichni sejdeme, já uvařím a upeču něco dobrého… Nebo když všichni společně vyrazíme na výlet.