Naše vize

Dětské skupiny jsou plně uznávanou a nedílnou součástí komplexního systému předškolního vzdělávání a péče o děti v České republice. Chceme zajistit, aby každé dítě mělo přístup ke kvalitní péči v bezpečném prostředí, které podporuje jeho individuální rozvoj a zvyšuje jeho šanci na úspěšný život.

Aby se naše přání stalo realitou, je třeba dosáhnout řady změn v oblasti poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. 

 

1)  Dostupnost a udržitelnost:

  • Strategie potřeb kapacit na území ČR: Je zásadní, aby podpora zakládání nových kapacit vycházela z reálných a zejména aktuálních dat mapujících potřeby v lokalitě. Je nutné vzít v úvahu nejen stávající kapacity, ale i demografický vývoj a nově budované kapacity plánované v krátkodobém horizontu (tj. zmapovat např. již podané dotační projekty, jejichž realizace ještě nebyla dokončena). Takto vytvářená a pravidelně aktualizovaná strategie umožní efektivně reagovat na lokální stávající i předpokládanou poptávku a rozvíjet síť dětských skupin tam, kde jsou skutečně potřeba.
  • Financování dětských skupin dle cenové mapy ČR: Prosazujeme transparentní a regionálně adaptované financování, které reflektuje reálné náklady provozovatelů a průměrné příjmy rodičů v lokalitě. Jen tímto způsobem bude zajištěno udržitelné financování provozu dětských skupin, které umožní zajistit nejen čistý provoz dětské skupiny, ale i postupné zvyšování kvality služeb, které dětská skupina poskytuje.
  • Státem dotované školkovné pro sociálně znevýhodněné děti a obědy do DS: Chceme zajistit rovný přístup k plnohodnotné péči pro sociálně znevýhodněné děti, a to včetně stravování. Pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí je brzký nástup do předškolního zařízení klíčový, chceme-li zvýšit jejich šanci na úspěch v budoucím životě. Předškolní zařízení přináší dětem podněty, které jim chybí v domácím prostředí, a kompenzuje tak jejich složité výchozí podmínky. 

 

2) Kvalita a profesionalita:

  • Koncepce kvality vzdělávání a péče o děti do 3 let: Pro zvýšení kvality služby péče o dítě je důležité stanovit jasné principy kvality pedagogicko-výchovné práce s dětmi, které jsou založeny na nejnovějších poznatcích z oblasti pedagogiky a psychomotorického vývoje dítěte v raném dětství.
  • Podpora dětí se SVP: Odborníci v oblasti speciální pedagogiky a dětské psychologie se shodují, že včasná péče, tj. adresování specifických vývojových abnormalit či obtíží dítěte již od dvou let věku, kdy je nervová soustava dítěte nejtvárnější, představuje klíčový faktor pro úspěšné překonání těchto obtíží. Pokud budou mít děti se SVP nárok na podpůrná opatření i v dětské skupině, a to již od nejranějšího věku, mohou využít výhody individuálnějšího přístupu, které dětské skupiny s menším kolektivem nabízí, a pracovat tak efektivněji na svém rozvoji v bezpečném prostředí, které se dokáže přizpůsobit jejich rytmu.
  • Zajištění kontroly kvality odborníky z praxe: Chceme vytvořit efektivní systém supervizí a kontroly kvality, který bude využívat expertízu a zkušenosti odborníků z relevantních oblastí péče o děti (např. rané pedagogiky, dětské psychologie, sociální pedagogiky, fyzioterapie, neurologie apod.). Kontroly by neměly být strašákem pro poskytovatele, ale partnerem, který jim pomáhá zlepšovat kvalitu jejich služeb. Navázání spolupráce s odborníky umožní mimo jiné i rychlejší depistáž dětí se speciálními potřebami, což je v tomto raném věku naprosto klíčové pro kvalitu jejich dalšího života.
  • Další vzdělávání pečujících osob: Klademe důraz na kontinuální profesní rozvoj všech pracovníků v dětských skupinách. Považujeme za důležité rozšířit penzum povinného vzdělávání pečujících osob i vedoucích pracovníků dětských skupin s finančním přispěním státu. Jedině tak bude zajištěna nejvyšší úroveň péče a pedagogických dovedností pečujících osob.
  • Reflexe potřeb z praxe: Další úpravy legislativy by neměly vycházet pouze z potřeb státu či rodičů, jak tomu bylo doposud. Měly by také reflektovat praxi poskytovatelů a jejich potřeby. Včasná konzultace plánovaných změn s poskytovateli umožní najít řešení, která pomohou posunout poskytování péče o dítě v dětské skupině na novou úroveň, ale zároveň existenčně neohrozí poskytovatele služby.
  • Program Bezpečné dětství do DS: Považujeme za vhodné zařadit dětské skupiny do vládního programu Bezpečné dětství. Je pro nás zásadní zajistit, aby dětské skupiny byly pro děti maximálně bezpečným prostředím, kde jsou dodržovány nejvyšší standardy péče a zákonné normy (např. nepřijatelnost fyzických trestů). Dětské skupiny pak mohou být vhodným partnerem v edukaci rodičů. Je také důležité vzdělávat poskytovatele dětských skupin v oblasti zajišťování bezpečnosti dětí, a to nejen co do bezpečnosti provozu, nýbrž i v dalších aspektech, např. digitální bezpečnosti. Zvýší se tím šance dětí na šťastné dětství a dospělost bez nezpracovaných traumat. 

 

3) Strategické partnerství a rozvoj:

  • Sdílení dobré praxe ze zahraničí: Budeme se i nadále inspirovat osvědčenými mezinárodními modely a aktivně se budeme zapojovat do mezinárodních projektů pro neustálé zlepšování kvality péče v ČR.
  • Spolupráce obcí se soukromými poskytovateli: Ne každá obec musí vybudovat vlastní dětskou skupinu. Stačí, když podpoří stávající provozovatele dětských skupin a naváže s nimi spolupráci. Naší činností chceme posilovat partnerství poskytovatelů s místními samosprávami. Podporujeme obce v rozvoji dětských skupin na jejich území.
  • Spolupráce s relevantními hráči státní správy: I nadále budeme aktivně komunikovat a spolupracovat nejen s gestory dětských skupin (Ministerstvo práce a sociálních věcí, resp. Úřad práce ČR), ale i s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na sladění postupů v praxi tak, aby reflektovaly specifické potřeby dětských skupin a zajišťovaly jejich stabilní a udržitelný rozvoj. Dětské skupiny jsou místem první adaptace dětí na prostředí kolektivního zařízení, díky jejich práci je nástup dětí do mateřských škol výrazně snazší. Pečují ale také o děti starší 3 let a v rámci předškolního vzdělávání je připravují na přechod na základní školu. V zájmu komplexního rozvoje a zároveň zachování životní pohody dětí je tedy důležité, aby se nastolila funkční synergie mezi dětskými skupinami a školskými zařízeními různého stupně.
  • Spolupráce se vzdělávacími institucemi: Za účelem rozvoje kvality péče o děti v dětské skupině považujeme za důležité navázat funkční spolupráci se vzdělávacími institucemi v ČR, které se zaměřují na rané dětství a předškolní pedagogiku. Chceme prosadit možnost absolvování povinné praxe pro plnoleté studenty pedagogických a lékařských oborů v dětské skupině.
  • Spolupráce s dětským ombudsmanem: Navážeme spolupráci s dětským ombudsmanem, abychom tak přispěli k zajištění ochrany práv dětí a jejich celkovému blahu a rozvoji.
  • Spolupráce poskytovatelů navzájem: Budeme dále pomáhat se síťováním poskytovatelů a sdílením jejich dobré praxe. Budeme vytvářet prostor a příležitosti pro setkávání, navazování spolupráce a předávání know-how.