V dětských skupinách, jejichž zřizovatelem je spolek KUKINA, je hudba nedílnou součástí každého dne. Není to „jen“ zpívání písniček a hraní na nástroje. Hudba je zde prostředkem relaxace, nástrojem motivace i pomocníkem v adaptačním procesu. Proč děti tolik baví? A jak vypadá každodenní „hudební“ péče o naše nejmenší? V rozhovoru s ředitelkou Jaroslavou Sobelovou se mimo jiné dozvíte, že hudba přirozeně podporuje správnou výslovnost, rytmus řeči i artikulaci a pomáhá dětem zvládat silné emoce. Tak snad se vám tímto tématem trefíme do noty…
Co vás, paní ředitelko, přivedlo k myšlence založit dětské skupiny s hudebním zaměřením? Máte vy sama hudební vzdělání?
Vystudovala jsem Pedagogickou fakultu, obor Učitelství v ZUŠ, konkrétně klavír a zpěv. Po rodičovské dovolené jsem pracovala v jedné dopolední soukromé miniškolce s dětmi 2–5 let jako „hudební teta“. Zároveň jsem se odpoledne věnovala klavírní výuce a sborovému zpěvu. Po čase jsem zatoužila založit si vlastní dopolední školičku nebo, chcete-li, dětský klubík s individuálním a respektujícím přístupem k dětem a hudebním zaměřením, kde by se mohly konat i odpolední hudební kroužky, například flétna, klavír a jiné pohybově-hudební aktivity.
Představila byste nám, prosím, dětskou skupinu Jahodnice a její pobočky?
Od roku 2011 jsme fungovali jako soukromý dětský klub a školička, od roku 2015 jsme dětská skupina s částečnou úhradou rodičů. Zpočátku jsme byli dotováni z evropských fondů, nyní pobíráme státní příspěvek na provoz. Dnes máme 3 dětské skupiny, jejichž zřizovatelem je KUKINA, z. s.: Školička Jahodnice (15 dětí), Školička Hostavice I. (12 dětí), Školička Hostavice II. (6 dětí). Hostavické pobočky jsme otevřeli v roce 2023. Co se týká personálního zázemí, máme 2 pedagogy, 1 asistenta pedagoga (každoročně míváme 2–3 děti s vývojovými handicapy) a 4 chůvy. V oblasti speciální pedagogiky se pravidelně školíme, osobně to považuji za velmi důležité.
Vzpomněla byste si, jaká byla vaše vize na začátku a jak se postupem času vyvíjela?
Víceméně jsem reagovala na poptávku pracujících rodičů a velmi brzy jsme zahájili provoz celodenního hlídání. Od roku 2015 jsme dětská skupina. Do té doby vlastně neexistovalo žádné poradenství, metodika nebo možnosti finanční podpory. Vše jsme dělali pocitově, intuitivně a s obrovským nadšením. O naše služby byl brzy nevídaný zájem.
Co váš pracovní tým, jaký je?
Jsme vřelý a přátelský kolektiv. Každá z nás bere své povolání jako poslání, respektujeme se navzájem a spolupracujeme. Děti vše vycítí, tudíž považuji za velmi důležité, aby u nás panovala pozitivní a inspirativní atmosféra. Po celou dobu fungování nám také při hudebních aktivitách v dětských skupinách pomáhají mí žáci, které učím na klavír. Studenti středních pedagogických a vysokých pedagogických škol k nám chodí na praxi. Při odpoledních aktivitách (výlety, kurz plavání) nám pomáhají babičky nebo maminky na mateřské.
Jak u vás vypadá běžný den?
Je to podobné jako v jiných dětských skupinách. Nevěnujeme se jen hudebním činnostem, dbáme na rozvíjení všech dětských dovedností a schopností. Jsme co nejvíc venku, cvičíme jógu, chodíme plavat, tvoříme, malujeme… Přestože ctíme individualitu každého dítěte, snažíme se o každodenní stereotyp, který je podle mě pro všechny děti nesmírně důležitý. Chceme, aby se u nás děti cítily jistě a bezpečně.
Kolik času děti tráví hudebními aktivitami?
U nás se neustále zpívá a hraje na hudební i rytmické nástroje. Začíná to hned ráno v ranních kruzích, kterým říkáme „Zpívačky“. Každá chůva, která tu pracuje, prochází hudebními kurzy. Já i naše „tety“ v dětské skupině využíváme zpívání všude. Píseň nám slouží například jako motivace k připraveným činnostem, zpíváme si ale i na procházce, dětem před spaním nebo pro radost. Když si pak děti nějakou naši píseň „jen tak“ zpívají samy při hře či při odchodu s rodiči, je to pro nás ta nejlepší zpětná vazba. Hudbu ale často využíváme také při relaxaci. Děti leží na zemi a poslouchají klidnou melodii, kterou buď hrajeme na nějaký hudební nástroj, nebo zpíváme, případně posloucháme. Myslím si, že hudební aktivity jsou pro vývoj dětí velmi přínosné.
Jaké hudební nástroje nebo pomůcky používáte?
Využíváme rytmické Orffovy nástroje k doprovodu písniček nebo k procvičování rytmu, různá chřestidla a ozvučná dřívka. Využíváme také různé „léčivé“ nástroje – zvonkohry, bubny, djembe, barevné xylofonové trubky… Často si vyrábíme svoje hudební pomůcky nebo hudební nástroje z běžných věcí denní potřeby. Provádíme dechová cvičení pomocí zobcových fléten – možná znáte termín „Žilkova metoda“. Mám zkušenost, že hudebně-pohybové aktivity děti baví skoro vždy. Berou je jako zábavu.
Sledujete u dětí díky hudbě konkrétní pokroky? V čem vidíte největší přínos?
Hudba dokáže ovlivnit chování dítěte i emoce, pomáhá je lépe zvládat. Velmi efektivní je zpěv, který využíváme hlavně při adaptaci nových dětí. Děti na zpěv reagují vždy velmi pozitivně a po odloučení od rodičů se během chviličky utiší.
Dá se říct, že hudba pomáhá i dětem, které mají například řečové nebo sociální obtíže?
V dnešní době se objevuje víc dětí s různými vadami řeči. Posilujeme sluchové vnímání a paměť, rytmizujeme, slabikujeme, při hře na nástroje podporujeme hrubou a jemnou motoriku, rozlišujeme rytmus řeči. Zpěv napomáhá ke správné výslovnosti a artikulaci. Využíváme různé materiály, například „Logopedické písničky“ nebo zhudebňujeme „Logopedické říkanky“. Hudební činnosti provádíme vždy v menších či větších skupinách. Děti se při tom učí spolupracovat a komunikovat, naslouchat druhým, respektovat ostatní… přirozeně tedy rozvíjejí své komunikační schopnosti a dovednosti.
Setkali jste se s případy, kdy si rodiče díky vám všimli hudebního talentu svého dítěte?
Ano, rodičům dětí, které mají vyvinuté hudební a rytmické cítění, doporučuji v hudebních aktivitách pokračovat. Ať už u nás, v kroužcích – „pohybově-hudebním“, „flétničkách“ či v individuální hře na klavír. Také doporučuji přípravku nebo výuku hry na různé hudební nástroje v ZUŠ, jedna sídlí shodou okolností hned vedle naší Školičky Jahodnice, nebo dětské pěvecké sbory. Jedna z holčiček, která k nám chodila, dnes 13letá slečna, zpívá v Kühnově dětském sboru a vyhrává klavírní soutěže. Stává se mi, a jsem za to ráda, že i poté, co u nás děti skončí docházku, nám rodiče posílají videa z koncertů a besídek, kde děti účinkují. Dostávám také vstupenky na různá taneční či hudební vystoupení dětí, které navštěvovaly naše dětské skupiny.
Máte speciální tradice nebo projekty, na které jste obzvlášť pyšná?
Starší děti bereme do „Českého muzea hudby“, kde probíhají workshopy pro předškolní děti. Pravidelně mezi dětské aktivity zařazujeme různá hudební představení, například „Gábi a Katka“. Děti z dětských skupin jsou zvány na koncerty a klavírní přehrávky žáků, které já a kolegyně učíme. V našich dětských skupinách pořádáme slavnostní rozsvícení vánočního stromku a jarmark s výrobky našich dětí. Ten se koná pravidelně 1. června při oslavě Dne dětí. Rádi spolupracujeme také s Divadlem „Koloběžka“, které k nám pravidelně vozí dětská interaktivní představení s písničkami.
Pojďme trochu odbočit. Letos začne platit řada legislativních změn, například novela ZoDS, novela požární vyhlášky a podobně. Co konkrétně to pro vás znamená? Museli jste provést nějaké změny?
Změny se nás samozřejmě dotýkají. Nejvíc se nás dotkla hasičská vyhláška k 1. 1. 2026, kdy musíme snížit kapacitu Školičky Jahodnice z 15 na 12 dětí. Aktuálně řešíme přestavbu domu, protože s 12 dětmi bychom museli zavřít. Tím, že jsme v komerčních nájmech, nás dlouhodobě provází stále stejný problém, a to finance.
Jaké jsou vaše sny a cíle do budoucna?
Naše dětské skupiny fungují stabilně spoustu let. Staráme se o to, aby naše služba byla co nejkvalitnější. Priorita je tedy udržení kvality péče o děti. Myslím, že jsme pro obec přínosem, stále máme plný stav dětí, spoustu uchazečů musíme každoročně odmítat… ráda bych proto navázala spolupráci s obcí. Chtěli bychom se podílet na veřejných obecních aktivitách, zatím o to bohužel není moc zájem. Několikrát jsem kontaktovala místní zastupitele, ale neúspěšně, tak třeba se něco v tomto ohledu změní…
Než se rozloučíme, co byste doporučila rodičům, kteří chtějí vést děti odmala k hudbě?
Určitě společné muzicírování, prozpěvování si, navštěvování hudebních akcí, koncertů… Děti od narození vnímají hudbu a přirozeně oceňují její krásu. Při poslechu se často začnou hýbat, tleskat, tancovat, vlastně si úplně přirozeně hrají. Hudebně-pohybová výchova je pro děti velmi přirozenou aktivitou. Často slyším od rodičů: „Já neumím zpívat, tak to raději nebudu dělat…“ To jsou samozřejmě zbytečné obavy. Rodiče, zpívejte svým dětem!