Informace se týkají výhradně dětských skupin financovaných z OP Zaměstnanost prostřednictvím výzev 73, 74, 101, 103, 132, 111, 133, 112 a 113. V jiných programech (např. financování prostřednictvím výzev místních akčních skupin) mohou být podmínky jiné.
Přijetí programu Antivirus C má (obdobně jako režimy A a B) dopad na projekty podpořené z OPZ. Dětské skupiny bohužel nemohou čerpat příspěvek na státní politiku zaměstnanosti ve výši 24,8 % (dále jen „odvody na sociální pojištění“) na měsíce červen, červenec a srpen 2020, ačkoli to nevyplývá ze samotného zákona 300/2020 Sb. (Zákon o prominutí pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného některými zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020).
Čerpáním příspěvku by dětské skupiny tedy neporušily výše uvedený zákon, nicméně by porušily pravidlo o zákazu dvojího financování, které je zakotveno v právním aktu a specifických podmínkách dotace.
Právní akt
Příjemce není oprávněn čerpat na výdaje projektu, na které je poskytována dotace dle části I. bodu 2.1, jiné finanční prostředky z rozpočtových kapitol státního rozpočtu ČR, státních fondů, z rozpočtů obcí, měst a krajů, strukturálních fondů nebo jiných prostředků EU, než jsou prostředky uvedené v čl. I bodě 2.1 tohoto Rozhodnutí. V případě, že do projektu jsou zařazeny jen výdaje na pořízení či zajištění části určitého celku, pravidlo z předchozí věty se vztahuje jen na tu část výdajů, na kterou je poskytována dotace.
Specifické podmínky OPZ pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na zařízení péče o děti předškolního věku
Toto potvrzuje i MPSV na svém webu ESFCR.CZ:
V jednotkovém nákladu na obsazenost jsou zahrnuty mzdové náklady na pečující osoby, nepedagogické pracovníky a projektového manažera, přičemž podíl odvodů na sociální pojištění na celkové výši jednotkového nákladu je zhruba 18 %. Pokud provozovatel dětské skupiny využije program Antivirus C, pak zde vzniká významné riziko, že podpora z OPZ bude krýt výdaje, které ve skutečnosti provozovateli nevznikly. Z tohoto důvodu nemůže provozovatel dětské skupiny využít program Antivirus C.
Příjemce je povinen na základě výzvy ŘO prokázat, že u identifikovaných osob nedošlo k nepovolenému souběhu podpor, tj. že nevyužil u těchto osob v jednom kalendářním měsíci program Antivirus C a podporu z OPZ. Tuto skutečnost lze doložit např. podkladovým materiálem pro výpočet odvodů na sociální pojištění, případně dalším relevantním dokladem. V případě, že ŘO identifikuje souběh podpory z OPZ a využití programu Antivirus C, bude příjemci vyměřena sankce za porušení zákazu dvojího financování ve výši 5 % dotace dle právního aktu.
Upozorňujeme na to, že se nejedná o sankci z dotace na dané měsíce, ale o sankci vyměřenou z celkové výše dotace v souladu s Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Zpracovala:
Ing. Štěpánka Mašlárová
stepanka.maslarova@gmail.com